13 Καλοκαιρινές Βιβλιο- προτάσεις για Covid19 ελεύθερες διακοπές


13 Καλοκαιρινές Βιβλιο- προτάσεις για Covid19 ελεύθερες διακοπές

 Πιστοί στο να προτείνουμε βιβλία που ξεχωρίσαμε και έχουμε ήδη παρουσιάσει ή θα παρουσιάσω στην στήλη μας, αυτό το δύσκολο από πολλές απόψεις καλοκαίρι, θα προτείνω κάποια βιβλία που είτε ήδη διάβασα, είτε είναι στην λίστα προς ανάγνωση και παρουσίαση….Επιλογές από την πρόσφατη βιβλιοπαραγωγή και παλιότερα βιβλία που αξίζουν την προσοχή σας εκ νέου.



«Το σύντομο καλοκαίρι της αναρχίας» -Χανς Μάγκνους Έντσενμπέρκερ (Εστία)

Γερμανός συγγραφέας Χ.Μ.Ε αποφασίζει να γράψει μια μυθιστορηματική βιογραφία για την τραγικότερη ίσως μορφή του Ισπανικου εμφυλίου. Τον άτυπο ηγέτη των Καταλανών αναρχικών του Μπουεναβεντουρα Ντουρούτι. Ενός ανθρώπου που ακόμη και ο θάνατος του, ως γεγονός, αλλοιώθηκε για να εξυπηρετήσει τις ιστορικές συνθήκες και να υπηρετήσει το αναρχικό κίνημα και τον Εμφύλιο, αφήνοντας υπόνοιες και ηρωοποιώντας, μια μάλλον άτυχη στιγμή.
Το μυστικό που κρατά τον αναγνώστη καθηλωμένο, είναι η συλλογή πληροφοριών που παρατίθενται, σαν ένα καλά δομημένο κολλάζ ή ακόμα καλύτερα ,σαν τα πρακτικά μις δίκης, με τρόπο που όχι μόνο συμπληρώνουν αλλά και αντιπαραθέτουν απόψεις για τον Ισπανό αναρχικό. Ο Χ.Μ.Ε δεν καταγράφει μόνο το πολιτικό καζάνι της εποχής στην Ισπανία. Από τις διηγήσεις των στενών συνεργατών του και της Γαλλίδας γυναίκας του, μαθαίνουμε για τον άνθρωπο Ντουρούτι. Για την φαλλοκρατική στάση των Ισπανών αναρχικών και μη, με τη γυναίκα στο σπίτι. Τον Ντουρούτι, που αναλαμβάνει το νοικοκυριό και την μικρή κόρη του, όσο η γυναίκα του εργάζεται ως ταξιθέτρια. Τις πολιτισμικές διαφορές της Ισπανίας με την υπόλοιπη Ευρώπη τη δεκαετία του 30, που δείχνουν μια Ισπανία, που σχεδόν δεν έχει γνωρίσει τον Διαφωτισμό και έχει μείνει στην επιρροή του Ανώτερου Κλήρου και των γαιοκτημόνων και βιομηχάνων. Τις διάφορες Βαρκελώνης, Μαδρίτης και πάνω από όλα την καταστολή, την ένοπλη εξέγερση και το καζάνι που κοχλάζει. Μαρτυρίες που ξεκινούν από την κηδεία του, όπως και το βιβλίο και φτάνουν στους συντρόφους του που έφυγαν εξόριστοι στη Γαλλία να περιμένουν την πτώση του Φράνκο. Ένα βιβλίο γεμάτο από μαρτυρίες φίλων αλλά και εχθρών, για έναν άνθρωπο που η μοίρα τίμησε με το θάνατο, πριν αναγκαστεί να κάνει υποχωρήσεις που θα καταρράκωναν τον επαναστάτη, προς όφελος της επιβίωσης της επανάστασης. Έντονο σαν το κεντρικό πρόσωπο που αποτελεί το θέμα του, καλογραμμένο, ένα κολλάζ με ελάχιστα κενά. Γεμάτο από τον Ισπανικό ήλιο, την μικρή εκείνη στιγμή στον Ιστορικό χρόνο που ο πραγματικός αναρχισμός λειτούργησε αλλά και γεμάτο ρωτήματα, για την παθογένεια των μαζικών επαναστατικών κινημάτων όταν καταλάβουν την εξουσία. ‘Ένα βιβλίο για ένα χαρισματικό άνδρα, που παρέμεινε Ισπανός αλλά και αναρχικός, με τα ελαττώματα και τα προτερήματα του. Μια μορφή που όπως και μερικές δεκαετίες αργότερα ο Τσε Γκεβάρα, γλύτωσε την φθορά του χρόνου και της εξουσίας, μέσα από το θάνατο. Χωρίς να απαλείψει τις νύξεις για τα εγκλήματα κατά των αντιπάλων στον εμφύλιο, επικεντρώνεται στον Ντουρούτι, ιδεαλιστή, αφελή αλλά και πραγματιστή ταυτόχρονα και στο άδοξο τέλος του. Αξίζει του χρόνου και της προσοχής σας.



«Μικρός Αρχηγός- 2 Σούπερ Περιπέτειες» – (Βαγγελης Γεωργάκης-Κωσταντίνος Ραμπατζής) (Oasis)



Χαμένη σε μια στιγμή του χρόνου, κάτω από τον φλογισμένο ήλιο του Ουέστ, η Θρυλική Τετράδα συνεχίζει τις περιπέτειές της...
Τέσσερις καβαλάρηδες να χάνονται στον ορίζοντα μετά το τέλος -ή την αρχή;- κάθε περιπέτειας, υπό το βλέμμα της μυστηριώδους μορφής.
Άγγελοι του ουρανού; Εκδικητές του καλού; Ο Τζιμ Άνταμς ένας περιπλανώμενος, ο σύγχρονος Οδυσσέας της Δύσης; Η Θρυλική Τετράδα υπήρξε πραγματικά;
Κάποιοι θα πουν: "Ήταν ένας μύθος. Δεν υπήρξε ποτέ..."
Η Θρυλική Τετράδα όμως υπήρξε. Όσο και τα καλοκαιρινά απογεύματα, η αξεπέραστη νιότη, η απέραντη αμερικανική σαβάνα... (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Ο συγγραφέας (ο ίδιος) και φαν του κόμικ «Μικρός Αρχηγός» σε συνεργασία με τον αυθεντικό εικονογράφο του Κωσταντίνο Ραμπατζή, μας παραδίδει (για αρχή) με την βοήθεια των εκδόσεων Oasis ένα σκληρόδετο τόμο με μια νέα περιπέτεια της θρυλικής τετράδας και μια παλαιότερη, επεξεργασμένη δια χειρός Γεωργάκη καθώς και μια μικρή εικονογραφημένη ιστορία. Το ύφος και ο λόγος του Γεωργάκη, συνάδουν με την κλασική γούεστερν περιπέτεια, τα ιδεώδη του Τζιμ Άνταμς ,την αγάπη για τη δικαιοσύνη και την νίκη του καλού. Συνοδός ,αναγκαίος και με υποβλητικό σχέδιο, άλλων εποχών, ο Ραμπατζής. Στα συν της πολύ προσεγμένης έκδοσης, μια συνέντευξη του Γεωργάκη με τον σκιτσογράφο και ένας πολύ ωραίος πρόλογος. Σκληρόδετο, αποτελεί μια ιδανική χάρτινη επιστροφή στο παρελθόν, μέσα από την αναγέννηση ενός τίτλου, που έχει γίνει συνώνυμο της πετυχημένης περιπέτειας στην Άγρια δύση. Για όσους μεγάλωσαν με αντίστοιχα περιοδικά αλλά και όσους νοσταλγούν την «αθωότητα» εκείνης της εποχής.



«Το τραγούδι του χιλμπίλη» Τζέιμς Ντέιβιντ Βανς (Δώμα)


Τους αποκαλούν «λευκά σκουπίδια», «καθυστερημένους», «αιμομίκτες», «εξαρτημένους από συνταγογραφούμενα» και μια σειρά από χαρακτηρισμούς που τιμούν κάθε μεσοαστό, προοδευτικό, που ο φόβος του είναι αν θα αγοράσει το νεότερο μοντέλο κινητού και θα δώσει τον οβολό του στον ανθρωπιστικό έρανο της ΜΚΟ της επιλογής του. Ο Τ.Ν. Βανς είναι ένας από αυτή την μεγάλη ανθρώπινη μάζα των λευκών προλετάριων και μεσοαστών, που κατάφερε να ανέβει στο επόμενο σκαλί της κοινωνικής «εξέλιξης». Κατάφερε να αποφοιτήσει από το Λύκειο και στη συνέχεια από το Πανεπιστήμιο του Οχάιο και τη Νομική σχολή του Γέιλ. Για να φτάσει εκεί, χρειάστηκε πολλά περισσότερα από τα επιδόματα, που σπάνια δίνονταν στους λευκούς των Απαλαχίων, σαν και αυτών. Το βιβλίο είναι αφιερωμένο στον συνεκτικό κρίκο, που με τόσο έξυπνο τρόπο λοιδορούν οι μεταμοντέρνοι προοδευτικοί του Δυτικού κόσμου,την οικογένεια.
Δίχως καλλωπισμούς, ο Βανς μας οδηγεί σε ένα ταξίδι από την φτώχεια και την περιθωριοποίηση στην επιτυχία, για μια μεγάλη μερίδα του Αμερικάνικου πληθυσμού που την απομονώνουν και σνομπάρουν οι λευκοί αστοί των μεγαλουπόλεων, γιατί ακριβώς, είναι οι ρίζες τους, που θέλουν να ξεκόψουν. Στην χώρα των επιδομάτων για την μαύρη κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα για κάθε μειονότητα φυλετικής ή σεξουαλικής προέλευσης ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού από το οποίο προέρχεται ο Βανς, περιθωριοποιείται, όσο η τεχνολογία το καθιστά άχρηστο. Το κύτταρο που λέγεται οικογένεια δίνει τη λύση και ο Βανς είναι ζωντανή απόδειξη, ότι τα στερεότυπα λειτουργούν, μόνο όταν θέλουμε να τα δούμε όπως μας έχουν μάθει, δίχως κριτική σκέψη. Ένα τραγούδι για την επιβίωση σε ένα κόσμο που έχει γίνει σκληρός για την λευκή πλειοψηφία, στην ίδια της την χώρα και εξηγεί ακριβώς τα φαινόμενα εκλογής προέδρων όπως ο Ν.Τραμπ. Χρήσιμο ειδικά στην Ευρώπη της παγκοσμιοποίησης και των «προσφύγων» για τα αναχώματα απέναντι στην ηθική ισοπέδωση, από τους «προοδευτικούς» των ΜΚΟ και των σαλονιών.

«H διαφάνεια του χρόνου» - Λεονάρδο Παδούρα (Καστανιώτης)



Η Κούβα μετά την «αλλαγή» του καθεστώτος σε μια διαφορετική κοινωνία υβρίδιο κομμουνισμού και υφέρποντος καπιταλισμού είναι η πατρίδα στην οποία γερνά ο Μάριο Κόντε, πρώην αστυνομικός και νυν ιδιωτικός ερευνητή. Ο ήρωας του Παδούρα γερνάει. Γερνάει και αναπολεί την παιδική του ηλικία, τις γνώριμες μυρωδιές, γεύσεις, τους φίλους που πλησιάζουν την ώρα της αποχώρησης από τον κόσμο αυτό ή της αναχώρησης για την Γη της επαγγελίας, τις Η.Π.Α, απλώς και μόνο για να πουν στον εαυτό τους, ο,τι δοκίμασαν και έχασαν ή κέρδισαν με δική τους επιλογή. Ο Κόντε με μια κρίση ύστερης μέσης ηλικίας από την μία περνά όμορφα στο ακατάστατο αλλά δικό του σπίτι, αναζητά όμως εξίσου τη συντροφιά της μόνιμης συντρόφου του Ταμάρα, φοβούμενος κάποιες στιγμές όσα απαιτεί μια μακροχρόνια δέσμευση, αναζητώντας τα την επομένη, ειδικά όταν έχει προηγηθεί η γνωστή κραιπάλη κατανάλωσης φθηνού αλκοόλ και τοπικού φαγητού στο σπίτι του καλύτερου φίλου του.
«Ἡ διαφάνεια του χρόνου» είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα, αλλά ταυτόχρονα μια σπουδή στην ανδρική γήρανση, την απώλεια των φίλων, τη φιλία, τον πανδαμάτορα χρόνο, την συντροφικότητα, τη δέσμευση και τον φόβο του θανάτου, καθώς ο χρόνος μπροστά μας μικραίνει και το παρελθόν απλώνει το μακρύ σεντόνι πίσω μας. Γλαφυρός, γεμάτος μεθυστικά αρώματα της Καραϊβικής αλλά και την πικρίλα του ποτού την επομένη ημέρα, ο Παδούρα μας δίνει ακόμα ένα βιβλίο ανατροπών, σκέψης και απόλαυσης, με ένα ποτήρι ρούμι και την παρέα όσων αγαπάμε γύρω μας, όσο υπάρχουν κοντά μας.

«Ο εκατοντάχρονος που ανέβηκε στο αερόστατο και εξαφανίστηκε»- Γιούνας Γιούνασον (Ψυχογιός) 


Μερικοί ήρωες αρνούνται να αναπαυθούν και με τον κόσμο σε διαρκή απειλή για την ειρήνη και την ευημερία των κατοίκων του, Ο Ἀλαν Λάρσον, ο γέροντας με την αφοπλιστική αφέλεια και την οξεία κρίση αναφορικά με πρόσωπα και χαρακτήρες επανέρχεται παρέα με τον φίλο του μικρο απατεώνα Γιούλιους Γιούνσον για να μας θυμίσουν τα βασικά που θα έπρεπε να χαρακτηρίζουν τη ζωή μας.
Καλογραμμένο, δεν αποτελεί μια επανάληψη του πρώτου βιβλίου, εισάγοντας τις γνωριμίες με πολιτικές προσωπικότητες του 21ου αιώνα, με έξυπνο τρόπο και παράλληλα ασκώντας έξυπνη ή αποτυχημένη ανάλογα με το πώς το βλέπει κανείς κριτική σε πρόσωπα και καταστάσεις που βλέπουμε καθημερινά στην τηλεόραση και επηρεάζουν άμεσα η έμμεσα της ζωή μας. Ο Γιούνασον εκτός από το εύκολο πολιτικό σχόλιο και το αποτυχημένο σχόλιο του για το μεταναστευτικό, έχει μια οξεία ματιά στο φαινόμενο της τεχνολογίας της πληροφορίας και πως αυτή αλλάζει την εικόνα της κοινωνίας μας. Ίσως εκεί έγκειται το σημαντικότερο σχόλιο του βιβλίου. Ένας κόσμος που βασίζεται περισσότερο στην αποστολή μηνυμάτων , παρά την πληροφορία. Μην ξεχνάμε πως η τελευταία ανακάλυψη του κεντρικού ήρωα είναι το τουίτερ και αυτό πραγματικά δεν έχει θετικό πρόσημο ,εντός και εκτός βιβλίου.
Δεν ξέρω αν ο εκατοντάχρονος θα προλάβει να έχει και τρίτη συνέχεια στις περιπέτειες του,, αλλά σίγουρα αποτελεί παράδειγμα στο πως κανείς παίρνει τα μέγιστα από τη ζωή του, ασχέτως συνθηκών, με χιούμορ και απλή κριτική σκέψη.

«Αρνεμ 1944»- Antoni Beevor (Γκοβόστης)


Η τελευταία μεγάλη Γερμανική νίκη ή η τελευταία μεγάλη Συμμαχική ήττα, σίγουρα όμως η θυσία των επίλεκτων αερομεταφερόμενων Συμμαχικών δυνάμεων, σε μια προσπάθεια να επιταχυνθεί η παράδοση της Γερμανίας.
Ο Άντονι Μπίβορ, δεν είναι ένας απλός ιστορικός μελετητής που μεταφέρει στοιχεία και χάρτες στον αναγνώστη. Έχει την στόφα του πολεμικού ανταποκριτή της πρώτης γραμμής και ένα μάτι διεισδυτικό, που αποκαλύπτει λεπτομέρειες, που αλλάζουν την οπτική σε πράγματα που ως σήμερα θεωρούσαμε γνωστά και χιλιοειπωμένα. Στο νέο του βιβλίο, με τον γνωστό αναλυτικό, γεμάτο λεπτομέρεια αλλά και συγγραφική δεινότητα τρόπο, μας μεταφέρει στην Ολλανδία και περιγράφει την μεγαλύτερη συμμαχική επιχείρηση από αέρος, που κατέληξε σε μια ήττα , λόγω συμπτώσεων αλλά και κακού σχεδιασμού, που οι σύμμαχοι έθαψαν κάτω από το χαλάκι. Βιβλία στον το «Αρνεμ», κάνουν την μελέτη της ιστορίας ευκολότερη ακόμη και για όποιον απεχθάνεται, τα ιστορικά διηγήματα, πόσο μάλλον τις ιστορικές μελέτες.


 "Η Επινόηση της Φύσης: Ο Νέος Κόσμος του Αλεξάντερ φον Χούμπολτ"- Άντρεα Βουλφ (Ροπή)


Το βιβλίο αφηγείται τη ζωή του Αλεξάντερ φον Χούμπολτ, του διάσημου φυσιοδίφη οι ιδέες του οποίου άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον φυσικό κόσμο – και στην πορεία δημιούργησαν τη σύγχρονη οικολογία.
"Ο Αλεξάντερ φον Χούμπολτ (1769-1859) ήταν ο πιο φημισμένος επιστήμονας της εποχής του, ένας οραματιστής και πολυμαθής Γερμανός επιστήμονας, οι ανακαλύψεις του οποίου άλλαξαν για πάντα τον τρόπο με τον οποίο κατανοούμε τον φυσικό κόσμο. Ανάμεσα στις επαναστατικές του ιδέες ήταν και μια ριζοσπαστική σύλληψη της φύσης ως μιας περίπλοκης και διασυνδεδεμένης παγκόσμιας δύναμης η οποία δεν υπάρχει μόνο για να την εκμεταλλεύεται η ανθρωπότητα. Στη Βόρεια Αμερική, το όνομα του Χούμπολτ συνεχίζει να δίνεται σε πόλεις, επαρχίες, πάρκα, κόλπους, βουνά, ποτάμια, ακόμη και σε βραβεία υποτροφιών. Όμως η κληρονομιά που μας άφησε έχει σχεδόν ξεχαστεί.
Σε αυτή την διαφωτιστική βιογραφία, ακολουθώντας τον Χούμπολτ στα συναρπαστικά του ταξίδια, η Άντρεα Γουλφ φέρνει την αξιοσημείωτη ζωή του Χούμπολτ: συναντάμε την πρόβλεψή του Χούμπολτ για την ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή τις τολμηρές του αποστολές στις ψηλότερες κορυφές της Νότιας Αμερικής και τις μολυσμένες με άνθρακα στέπες της Σιβηρίας. Ακολουθώντας τον Χούμπολτ παρακολουθούμε τις σχέσεις του με εμβληματικές φιγούρες, συμπεριλαμβανομένων των Σιμόν Μπολίβαρ και Τόμας Τζέφερσον και το βαθύ αντίκτυπο που είχαν τα γραπτά του σε διανοητές όπως ο Δαρβίνος, ο Γουόρντσγουορθ, ο Γκαίτε, ο Μιούιρ, ο Θόρω και πολλοί άλλοι. Έξοχα γραμμένο, το ‘Η Επινόηση της Φύσης’ αποκαλύπτει τους αναρίθμητους τρόπους με τους οποίους οι ιδέες του Χούμπολτ έθεσαν τα θεμέλια της σύγχρονης οικολογίας – και μας θυμίζει γιατί είναι προφητικές και κρίσιμες όσο ποτέ πριν στην ιστορία της ανθρωπότητας."
Περισσότερα, μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωση

«Ερασιτέχνης Επαναστάτης (Προσωπική μυθοιστορία)» -Απόστολος Δοξιάδης (Ικαρος)

«Ονόμασα την αφήγησή μου "μυθιστορία" γιατί γράφοντας κατάλαβα ότι η ανάπλαση των περασμένων δεν στηρίζεται μόνο στη μνήμη, μα και στη φαντασία, μια φαντασία ενεργή, που μπορεί να ανασκαλεύει τα συναισθήματα χωρίς όμως να ψεύδεται για τα γεγονότα».
Ο Απόστολος Δοξιάδης εξιστορεί τη ζωή του από τα πρώτα παιδικά χρόνια μέχρι την ενηλικίωση. Στο επίκεντρο της αφήγησης βάζει την πολιτική, την παρατήρηση, το βίωμα και αργότερα την πράξη. Σε ένα περιβάλλον που συνεχώς αλλάζει προς το χειρότερο, ένα παιδί προσπαθεί να καταλάβει αυτό που οι μεγάλοι γύρω του βιώνουν ως μια άστατη κοινοβουλευτική δημοκρατία, διαμορφώνοντας τον χαρακτήρα και τις ιδέες του σε συνεχή διάδραση με τα γεγονότα. Το πραξικόπημα του Απριλίου του 1967 φέρνει δραματικές αλλαγές στον τόπο αλλά και στην οικογένεια του αφηγητή. Η κορύφωση του φοιτητικού κινήματος τον βρίσκει ενεργό στην αντίσταση κατά της δικτατορίας, σε μια Αριστερά με μεγαλεπήβολα οράματα και ατέλειωτες έριδες, δοσμένο σε έναν αγώνα που άλλοτε φαίνεται συγκλονιστικός και άλλοτε χωρίς ελπίδα, αλλά συνεχώς αναγκαίος και επικίνδυνος.
Ο "Ερασιτέχνης επαναστάτης" είναι μια εξομολογητική ιστορία ενηλικίωσης και μια συναρπαστική περιπέτεια. Παράλληλα όμως είναι ένας στοχασμός για την πρόσφατη Ιστορία του τόπου, τη φύση των ακραίων καταστάσεων και της ριζοσπαστικής πολιτικής που τρέφουν, όπως και για τη μοίρα της γενιάς που διαπλάστηκε στα χρόνια της δικτατορίας, μιας γενιάς που αφήνει έντονα τα σημάδια της και στο σήμερα.
(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Αναμνήσεις και σκέψεις για την εποχή που διαμόρφωσε την Ελληνική μεταπολίτευση ,από έναν εκ των πρωταγωνιστών, με κριτική ματιά και αλλά και νοσταλγία. Περισσότερα, μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωση

«Σύντομες συνεντεύξεις με απαίσιους άντρες» -Ντειβιντ Φόστερ Γουάλας (Κριτική)


Ο David Foster Wallace έχει την τέχνη να ταξιδεύει τον αναγνώστη σε μέρη που κανείς άλλος συγγραφέας δεν προσεγγίζει ποτέ. Οι Σύντομες συνεντεύξεις με απαίσιους άντρες είναι μια συλλογή ιστοριών, συζητήσεων και εξομολογήσεων αντρών για τις σχέσεις τους με το αντίθετο φύλο. Αν και οι πρωταγωνιστή είναι γεμάτοι αυταρέσκεια, επιθετική αρρενωπότητα και σεξισμό, τα κείμενα διαποτίζονται από ειρωνεία, μαύρο χιούμορ και ένα βαθύ αίσθημα μοναξιάς που αποτυπώνει την αγωνία των σύγχρονων σχέσεων. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Ξεφυλλίζοντας το βιβλίο, πριν το αγοράσω, ήξερα ότι ο Γουάλας, θα λειτουργήσει σαν το ισοδύναμο του ψυχαναλυτή και το «Sex and the city» στην ανδρική μορφή του. Ένα βιβλίο για τις ανδρικές κουβέντες και την ψυχολογία ενός φύλου, υπό διωγμό, μέσα από την ματιά ενός μοντέρνου Αμερικανού συγγραφέα, που χρησιμοποιεί τα στερεότυπα, για να μιλήσει για τις ιστορίες μετά τις 12 το βράδυ που διαμείβονται σε επαγγελματικά τραπέζια και μπαρ με καπνό και φτηνά ποτά. Περισσότερα, μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωση


«Μορφωμένη»-Ταρα Γουεστοβερ (Ικαρος)



Θα μπορούσε κανείς να την πει με πολλά ονόματα αυτή την ατομικότητα. Μετασχηματισμό. Μεταμόρφωση. Αναλήθεια. Προδοσία.
Εγώ την ονομάζω μόρφωση.
Γεννημένη στα βουνά του Αϊντάχο, η Τάρα Γουέστοβερ μεγάλωσε κοντά στη φύση υπακούοντας στους νόμους που θέσπισε ο πατέρας της - ένας φονταμενταλιστής Μορμόνος, πεπεισμένος ότι έρχεται το Τέλος του Κόσμου. Η Τάρα και τ' αδέρφια της δεν πηγαίνουν στο σχολείο, ούτε στο γιατρό όταν αρρωσταίνουν δουλεύουν με τον πατέρα τους, ενώ η μητέρα τους είναι πρακτική θεραπεύτρια και η μοναδική μαία της περιοχής.
Η Τάρα έχει ένα ταλέντο, το τραγούδι, αλλά και μια εμμονή, τη γνώση. Μπαίνει για πρώτη φορά σε σχολική τάξη στα δεκαεφτά της χρόνια: δεν γνωρίζει ότι έγιναν δύο παγκόσμιοι πόλεμοι, ούτε όμως και την ακριβή ημερομηνία της γέννησής της.
Σύντομα ανακαλύπτει πως η μόρφωση είναι ο μόνος τρόπος για να ξεφύγει από το σπίτι της. Ξεκινάει από το μηδέν, συγκεντρώνει τις απαραίτητες δυνάμεις και προετοιμάζεται για τις εισαγωγικές εξετάσεις στο πανεπιστήμιο, διασχίζει ωκεανούς και ηπείρους και αποφοιτά από το Κέμπριτζ. Αν και γι' αυτό θα πρέπει να σπάσει τους δεσμούς που τη συνδέουν με την οικογένειά της.
Η Γουέστοβερ δημιούργησε μια παγκόσμια και εμπνευσμένη ιστορία -τη δική της ιστορία- για τη μόρφωση και τη δύναμή της να δίνει νέα ματιά και προοπτικές στη ζωή μας, γεμίζοντάς μας με θέληση για διαρκή εξέλιξη.
(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Η θηλυκή έκδοση του «Τραγουδιού του Χίλμπιλι». Οι Η.Π.Α των ορεινών περιοχών, εκεί που δεν έχει φτάσει ακόμη ο ηλεκτρισμός και το Ομοσπονδιακό Κράτος και μια προσωπική ιστορία, για την αξία της μόρφωσης αλλά πριν και πάνω από όλα για τη δύναμη του ανθρώπου, να ξεφύγει από τα δεσμά της κακώς εννοούμενης παράδοσης. Περισσότερα, μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωση

«Πατρίδα» -Φερνάντο Αραμπούρου (Πατάκης)

Η "Πατρίδα", το μεγάλο μυθιστόρημα της Χώρας των Βάσκων, είναι το μεγάλο μυθιστόρημα της εποχής μας.
Η ιστορία δύο πάλαι ποτέ στενά συνδεδεμένων οικογενειών, που κατασπαράχθηκαν μέχρι θανάτου, είναι η καρδιά της "Πατρίδας" του Αραμπούρου, που ανατέμνει τα γεγονότα τριάντα χρόνων στη Χώρα των Βάσκων, από τις αρχές της δεκαετίας του '80 έως το 2011, όταν η εθνικιστική και αυτονομιστική οργάνωση ΕΤΑ (
Euskadi Ta Askatasuna) ανακοίνωσε την οριστική παύση της ένοπλης δράσης.
Την ημέρα που η ΕΤΑ καταθέτει τα όπλα, η Μπιττόρι πηγαίνει στο νεκροταφείο για να ανακοινώσει στον άντρα της πως αποφάσισε να γυρίσει στο χωριό και στο σπίτι τους, που εκείνη εγκατέλειψε μετά τον θάνατό του. Θα καταφέρει να συμβιώσει με όσους την παρενοχλούσαν πριν και μετά τη δολοφονική επίθεση που έφερε τα πάνω κάτω στη ζωή τη δική της και της οικογένειάς της; Θα καταφέρει να μάθει ποιος ήταν ο κουκουλοφόρος που μια βροχερή μέρα σκότωσε τον άντρα της, στον δρόμο για τη δουλειά του; Η παρουσία της Μπιττόρι θα διαταράξει την επιφανειακή ηρεμία του χωριού, κυρίως της γειτόνισσάς της, της Μίρεν, άλλοτε στενής φίλης της και μητέρας του Χόσε Μάρι, ενός φυλακισμένου τρομοκράτη και ύποπτου για τους χειρότερους φόβους της Μπιττόρι. Τι συνέβη ανάμεσα σ' εκείνες τις δύο γυναίκες; Τι δηλητηρίασε τη ζωή των παιδιών και των συζύγων τους, τόσο δεμένων στο παρελθόν;
Με τις συγκαλυμμένες ρήξεις και τις ακλόνητες πεποιθήσεις της, με τις πληγές και τις παλικαριές της, η παράφορη ιστορία της ζωής τους πριν και μετά το χάσμα που άνοιξε ο θάνατος του Τσάτο μάς μιλάει για το ανέφικτο της λήθης και για την ανάγκη της συγχώρεσης σε μια κοινωνία διαιρεμένη από τον πολιτικό φανατισμό. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

«Έχω πολύ καιρό να διαβάσω ένα βιβλίο τόσο πειστικό και συγκινητικό, τόσο ιδιοφυώς σχεδιασμένο». (
Mario Vargas Llosa)

Στην Ευρώπη του 21ου αιώνα, εθνικισμός και αυτονομιστικά κινήματα, ενάντια στην παγκοσμιοποίηση. Ένας πόλεμος εξουσίας, που συνεχίζεται από τις εκρήξεις των κρατών εθνών και τους πολέμους του 20ου αιώνα εώς σήμερα με την χρήση των ασύμμετρων απειλών και της «τρομοκρατίας». Που σταματά η προσωπική ελευθερία και κυριαρχεί το συλλογικό όφελος, ποια τα όρια της ιδεολογίας στην καθημερινή ζωή, πώς ο «αγωνιστής» γίνεται τροχοπέδη στην κοινωνία που θέλει να προχωρήσει, με όχημα την λήθη, με όποιο κόστος. Περισσότερα, μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωση


«Η συνωμοσία εναντίον της Αμερική» - Φιλιπ Ροθ (Πόλις)


Όταν ο ήρωας της αμερικανικής αεροπορίας και φανατικός απομονωτιστής Τσαρλς Λίντμπεργκ κατήγαγε συντριπτική νίκη κατά του Φράνκλιν Ρούσβελτ στις προεδρικές εκλογές του 1940, φόβος κατέλαβε κάθε εβραϊκή οικογένεια στην Αμερική. Ο Λίντμπεργκ, μ' ένα διάγγελμά του προς τον αμερικανικό λαό, κατηγόρησε δημόσια τους εβραίους ότι ωθούσαν την Αμερική ν' αναμειχθεί σ' έναν άσκοπο πόλεμο κατά της ναζιστικής Γερμανίας. Σαν να μην έφτανε αυτό, μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του ως 33ος Πρόεδρος των ΗΠΑ, υπέγραψε ένα σύμφωνο «εγκάρδιας συνεννόησης» με τον Αδόλφο Χίτλερ, του οποίου τις κατακτητικές βλέψεις στην Ευρώπη και τη λυσσαλέα ανατισημιτική πολιτική έδειχνε να ανέχεται χωρίς καμιά δυσκολία.
Ό,τι επακολούθησε στην Αμερική αποτελεί το ιστορικό πλαίσιο της "Συνωμοσίας εναντίον της Αμερικής", όπου ο
Philip Roth ανακαλεί παιδικές του μνήμες, όταν η οικογένειά του στο Νιούαρκ, αλλά και χιλιάδες εβραϊκές οικογένειες στην Αμερική, ζούσαν υπό το κράτος απειλής, και όλοι οι εβραίοι αμερικανοί πολίτες είχαν κάθε λόγο να φοβούνται την έλευση της συμφοράς. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Μια εναλλακτική ματιά στις Η.Π.Α των 40ς που αντί να συμμετάσχουν στον ΒΠΠ υπερ των συμμάχων, γίνονται έμμεσα οι σύμμαχοι του Άξονα, με την εκλογή ως προέδρου του πιλότου Τ.Λίντμπεργκ, αντισημίτη και αντιπάλου των πολιτικών του Φ.Ρούζβελτ. Ο Ροθ μέσα από τα μάτια μιας Εβραϊκής μεσοαστικής οικογένειας, μας περιγράφει την εναλλαγή του τοπίου στις Η.Π.Α στις αρχές της δεκαετίας του 40 και πώς το Αμερικάνικο όνειρο, μετατρέπεται σε εφιάλτη με την αλλαγή προεδρίας και την άνοδο στην εξουσία ενός πολίτικού με «δημοκρατικές» απόψεις και ισχυρό αντισημιτικό υπόβαθρο.
Οι φίλοι  της οικογένειας, γίνονται αρχικά ουδέτεροι και αργότερα εχθροί. Η Εβραϊκή κοινότητα διχάζεται ανάμεσα στους πασιφιστές και όσους νιώθουν την Ευρωπαϊκή πλευρά της ιστορίας και των στρατοπέδων να βαδίζει προς το μέρος τους. Ο Μακαρθισμός ζει με τη μορφή του αντισημιτισμού και ο Ροθ, με πυκνό λόγο και παραλληλισμούς με σημερινές καταστάσεις , δίνει ένα εναλλακτικό σενάριο που τρομάζει με την απλότητα με την οποία, τα φυλετικό μίσος , διαλύει μια πολυπολιτισμική κοινότητα, όπως αυτή των Η.ΠΑ. αναδεικνύοντας την προαιώνια ανάγκη για τον Εχθρό που θα συσπειρώσει τις μάζες, προκειμένου να αποφύγουν έναν ακόμα Παγκόσμιο πόλεμο αλλά και με στόχο την πολυπόθητη οικονομική ανάπτυξη.
Το βιβλίο έχει εμπνεύσει την αντίστοιχη τηλεοπτική σειρά και αξίζει να διαβαστεί από όλους, για να δείξει πως η μαζική υστερία και ψύχωση του αν αποφύγει ο καθένας ατομικά αλλά και η χώρα συλλογικά τις ευθύνες της, οδηγεί στην εξουσία λαοπλάνους πολιτικούς σαν το Λίντμεργκ ή το αντίστοιχο Ελληνικό του δίδυμο των Τσίπρα – Καμμένου.

“Τα χειρότερα παραμύθια των αδελφών Γκριμ” – Λούις Σεπουλβέδα (Opera)


Οι δίδυμοι αδελφοί Κάιν και Άβελ Γκριμ - πλανόδιοι λαϊκοί τροβαδούροι χειρίστης ποιότητος - διέτρεξαν τη χιλιανή Παταγονία και τις πεδιάδες της Ουρουγουάης, αφήνοντας το αμυδρό τους αποτύπωμα. Οι ζωές τους, οι έρωτες, οι περιπλανήσεις και οι φιλίες τους περιγράφονται σ’ αυτό το ειρωνικό και διασκεδαστικό βιβλίο από δύο μεγάλους λατινοαμερικανούς συγγραφείς υπό μορφήν ανταλλαγής επιστολών μεταξύ δύο εκκεντρικών τοπικών ειδημόνων: του καθηγητή Όρσον Κ. Καστεγιάνος από την Ουρουγουάη και του - επίσης καθηγητή - Σεγισμούντο Ραμίρο φον Κλατς από την Παταγονία. Μέσα από μια σχολαστική καταγραφή ευτράπελων στιγμιοτύπων, οι δυο καθηγητές αναλαμβάνουν να απεικονίσουν: τη βιολογία και τη σεξουαλικότητα του λαϊκού τροβαδούρου διαμέσου των αιώνων στην αμερικανική ήπειρο, το μυστήριο της έλευσης των δυο αδελφών πάνω σε μια σχεδία στην Παταγονία, την αμφίβολη γενεαλογία τους και ό,τι άλλο βοήθησε στο να καταστούν συνώνυμοι της ελεεινής λαϊκής μουσικής. Οι δυο συγγραφείς διασκεδάζουν, αναπτύσσουν γκροτέσκα επιχειρήματα, επιδίδονται σε μια σάτιρα της σοβαροφανούς λογοτεχνίας και γελοιογραφούν την αμερικανική ιστορία και πολιτική με αχαλίνωτα παιγνιώδη διάθεση. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Ο Σεπουλβέδα εγκατέλειψε τα εγκόσμια, δια παντός και η στήλη και ο υποφαινόμενος, ταπεινός θιασώτης του συγγραφέα, επέλεξα να παρουσιάσω για καλοκαίρι, ένα από τα λιγότερο γνωστά, αλλά επίσης από τα περισσότερο εμπνευσμένα βιβλία του. Οι Γκριμ του τίτλου, δεν είναι οι γνωστοί παραμυθάδες, αλλά το άλλοθι για να στήσει μια ιστορία μέσω των φανταστικών ηρώων του. Σε αυτή θα αναμίξει την Παταγονία, το Νοτιοαμερικάνικο ταπεραμέντο και το χιούμορ, καυστικό, λυτρωτικό, μια Λατινοαμερικάνικη εκδοχή των Μόντι Πάιθονς σε ένα βιβλίο απόλαυση. Μια επίθεση στην σοβαροφάνεια, το δήθεν και ένας ύμνος στην ελευθερία, σε κάνει να θέλεις να πάρεις το πρώτο καράβι ,για την Παταγονία και να αφήσεις, δάνεια, ΕΦΚΑ,ΕΝΦΙΑ, υποχρεώσεις στον χρεωκοπημένο τρόπο ζωής του μοντέρνου κόσμου.

Στέλιος Μπασμπαγιάννης








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Moby- Porcelain: Μια αυτοβιογραφία (Ροπή)

  Moby- Porcelain: Μια αυτοβιογραφία (Ροπή) Οι μ...

Δημοφιλή/ Popular