Πόλη στις Φλόγες- Garth Risk Hallberg (Κέδρος)

 

Πόλη στις Φλόγες- Garth Risk Hallberg (Κέδρος)

Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που προχωρά πέρα από τις νόρμες. Ο Garth Risk Hallberg χρησιμοποιεί τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του 70, ως πεδίο δράσης, για να αποσυνθέσει την ζωή και τα πιστεύω μιας ομάδας ανθρώπων που κινούνται καλύπτοντας όλα τα κοινωνικά στρώματα. Το μουσικό κίνημα της πανκ, είναι το συγγραφικό εύρημα που ορίζει την μουσική υπόκρουση και δικαιολογεί την ύπαρξη της ομάδας των κεντρικών ηρώων του «περιθωρίου» σε αντιδιαστολή με το μικρο- ή μεγαλοαστικό παρελθόν τους, κάνοντας το βιβλίο, ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με κοινωνιολογικές προεκτάσεις και μουσικοφιλικές αναφορές ή και το αντίστροφο, με μόνο σταθερό άξονα τις μουσικές αναφορές. .

Η μίξη κοινωνικού μυθιστορήματος με την περιγραφή της Νέας Υόρκης σε αναβρασμό, την αλλαγή της από μια πόλη ελπίδας σε μια πόλη με το κέντρο υπό κατάρρευση, με την πανκ σκηνή και τις νέες ιδέες, περιγράφονται με δυναμικό και πειστικό τρόπο. Η είσοδος στο αστυνομικό μυθιστόρημα γίνεται νωρίς. Αλλά η ουσία του βιβλίου είναι ότι πρόκειται για ένα κοινωνικό μυθιστόρημα και κατ επίφαση αστυνομικό. Μια απόπειρα δολοφονίας μιας νεαρής φοιτήτριας της Σαμ, που αγαπά την ανερχόμενη πανκ σκηνή, είναι το έναυσμα για ένα βαθύ και ουσιαστικό σχόλιο στις «παλιές» οικογένειες που διαχειρίζονται τον πλούτο μέσω επενδύσεων και χρηματιστηρίου, την πόλη που φθίνει υλικά, ηθικά, τον ρόλο του τύπου αλλά και την τεχνολογική αλλαγή που έρχεται. 

Από τα προάστια και τις μικροαστικές οικογένειες, που η θρησκεία αποτελεί ακόμα το καταφύγιο, με τον νεαρό Εβραίο Τσάρλι στον απολωλότα Γουίλιαμ, ή Μπίλι θρι στιξ, καλλιτέχνη, πανκ μουσικό, ζωγράφο και μέλος της οικογένειας των Χάμιλτον Σουίνι, πρώην κληρονόμο. Ανάμεσα τους βρίσκεται ένας κόσμος που τον ταλανίζει η θύελλα που λυσσομανά. Νέοι άνθρωποι που εξερευνούν την σεξουαλικότητα τους στο καυτό καλοκαίρι της Νέας Υόρκης. Παρίες που βρίσκουν στο πανκ και στα κοινόβια την άφεση αμαρτιών από τον εν δυνάμει προφήτη και πανκ ειδώλου, Νίκι. Μαύροι συγγραφείς -φιλόλογοι, που τρέχουν να ξεφύγουν από τον Αμερικανικό Νότο με τις παραδόσεις του που τους πνίγουν σαν θηλιά στο λαιμό, όπως ο Μέρσερ. Η ανωνυμία της πόλης μια καταβόθρα για ψυχές και όνειρα. Ιστορίες που αν και αρχικά άσχετες, αρχίζουν και τέμνονται με δεξιοτεχνία, σε ένα ογκώδες, πυκνογραμμένο μυθιστόρημα, βαθιά περιγραφικό σε επίπεδο χαρακτήρων αλλά και εικόνων. Η οπτική του Hallberg είναι κινηματογραφική, αργή, γεμάτη συναίσθημα και παραλληλισμούς, μεταφορές  και υποβόσκουσα ένταση.

Το βιβλίο είναι πολυεπίπεδο, με τις κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις να ξεπερνούν την καθεαυτό αστυνομική ιστορία που λειτουργεί κύρια ως όχημα για τον προβληματισμό του συγγραφέα. Τα δίπολα εξουσίας στην εταιρία μεταξύ του προέδρου και του σφετεριστή γαμπρού του, με τις ύποπτες διασυνδέσεις, τις οικογενειακές συγκρούσεις, πατέρα – γιου, μητέρας – γιου, αδελφών, σε διαφορετικά μοντέλα οικογενειών, αναδεικνύουν το πρόβλημα των σχέσεων, την ασυμβατότητα, την έλλειψη επικοινωνίας ως ουσιαστικό πρόβλημα των 70ς. Η επίδραση της κουλτούρας της αντί κουλτούρας στην οικογένεια της Κ.Υ. αλλά και αυτής της  Σάμ και του Τσάρλι μια Νέα Υόρκη και οι Η.Π.Α σε αναβρασμό με το Βιετνάμ στην πλάτη τους και την ύφεση εν όψει, δίνουν με ζοφερό χρώμα το καλύτερο υπόβαθρο για να αξιοποιήσει ο συγγραφέας τα μικρά του ευρήματα. Τις επί μέρους ιστορίες του, που παρεμβάλλονται με τη μορφή σημειώσεων , βιβλίων, φάνζιν, στο σώμα του κυρίως έργου και απαιτούν την προσοχή σου, γιατί τα στοιχεία που είναι διάσπαρτα, θα οδηγήσουν στην ουσιαστική αντίληψη της ιστορίας.

Το κουβάρι της ιστορίας, του καθεαυτό αστυνομικού έργου ξετυλίγεται μέσα από την ενηλικίωση των ανήλικων παιδιών , ηρώων και αυτών της ιστορίας, που κορυφώνεται με το περίφημο μπλακ άουτ του 1976. Οι ρόλοι του καθενός εμπλεκόμενου, ρεπόρτερ, αστυνομικών, χρηματιστών., πανκ, μικροαστών, ψυχιάτρων, που εμφανίζονται σε ανύποπτα σημεία στο βιβλίο, δένουν με μαεστρία προς το τέλος του βιβλίου, ολοκληρώνοντας μια σύνθετη εικόνα. Μην φανταστείτε μια απλή συλλογή βιαστικών λύσεων, μιλάμε για τουλάχιστον 100 σελίδες, που η λύση, αποκάλυψη έρχεται να μας παρουσιαστεί γυμνή, δίχως φτιασίδια, ηθικολογίες, αλλά με έναν ξερό, ρεαλιστικό τρόπο.

Η δεκαετία του 1970 παρουσιάζεται σαν ένα παλιό ρούχο, απομεινάρι μιας ένδοξης εποχής για τη Νέα Υόρκη, με τους κεντρικούς ήρωες, κουρασμένα κορμιά, που κουβαλάνε το σταυρό τους μέχρι το επερχόμενο τέλος. Οι ανήλικοι ήρωες βυθισμένοι στην ελπίδα της επανάστασης, ενηλικιώνονται, μαθαίνοντας να ζουν με το βάρος των πράξεων τους, καθώς ο ήχος από τις παραμορφωμένες κιθάρες που πανκ κινήματος χάνεται μπροστά στην ντίσκο και την επερχόμενη αλλαγή συνηθειών διασκέδασης της λευκής τάξης. Ο συντηρητισμός της δεκαετίας του 60 έρχεται σε σύγκρουση με τη απελευθέρωση των πρώιμων 70ς, αλλά η νοσηρότητα του αποτελέσματος απλά δηλητηριάζει τα επερχόμενα 80ς. Ο Hallberg δημιουργεί ένα βαρύ κοινωνικό μυθιστόρημα με ξόρκια για την αγάπη, την ανάγκη για αποδοχή., τον φόβο, την απόρριψη, την εγκατάλειψη και την βία. Η πόλη στις φλόγες είναι οι ίδιοι οι κάτοικοι της, απελπισμένοι, μοναχικοί, δημιουργικοί, φοβισμένοι. Κρατούν την αλήθεια στα χέρια τους, αλλά αρνούνται να δεχτούν πόσα πρέπει να εγκαταλείψουν για να χαρίσουν στον εαυτό τους ένα χαμόγελο. Μεγαλοαστοί σε έγκλειστες ζωές δίχως δημιουργικό φως. Παιδιά που αναζητούν τον εαυτό τους. Έφηβοι που επαναστατούν απέναντι σε όσα τους καταπιέζουν με τυφλή βία και ανάλογη καταπίεση. Τεχνίτες που η τεχνολογία τους καθιστά απομεινάρι μιας άλλης εποχής. Τεχνίτες του λόγου και των χεριών, έμποροι τέχνης που ζουν στο περιθώριο της εκμετάλλευσης της τρέχουσας μόδας, κοιτώντας την προσωπική επιβίωση. Ένα γαϊτανάκι χαρακτήρων σε μια πόλη σκοτεινή όσο το μπλακ αουτ αλλά και φωτεινή όσο η φλόγα της ζωής που κατοικεί στα μάτια των πιο παράξενων ηρώων της σαν τον πορτιέρη Άγγελο της κόλασης με τα τατουάζ. Το τέλος της αθωότητας, έρχεται μαζί με την Σαμ, το κορίτσι που η απόπειρα εναντίον του, θα κινήσει τα νήματα, για να μάθουμε μια ιστορία στην οποία η ώρα της ηθικής έρχεται καθυστερημένα σε ανθρώπους που αυτοπροσδιορίζονται σε μια πόλη που καταρρέει , ψάχνοντας στήριγμα σε ουσίες, μουσική, παραδόσεις. 

Δημιουργικός, με στοιχεία που φέρνουν στο μυαλό μου τον Ντε Λίλο, αγάπη στη μουσική αλλά και έντονη την δύναμη της μυθοπλασίας ο Hallberg προσφέρει χαρακτήρες που θα αγαπήσεις, θα ταυτιστείς και θα λυπηθείς ή χαρείς μαζί τους,. Όμως πριν και πάνω από όλα προσφέρει την αίσθηση ότι όλα συμβαίνουν στον άνθρωπο της διπλανής πόρτας, σε ένα βαθιά βιωματικό μυθιστόρημα, που θα αγαπήσετε αν δεν είστε της γρήγορης δράσης. Μια ιστορία της λεηλασίας της ζωής ενός κοριτσιού και ενός φέρελπι κληρονόμου, καρέ, καρέ, με υπόκρουση τις κιθάρες της πανκ σκηνής και τοπίοτην ίδια στιγμή,, τα ακριβά λοφτ του Μανχάταν . Όνειρα που συνθλίβονται από την αδυναμία μας να αντέξουμε τον εαυτό μας, βάζοντας τον στις φλόγες. Αργό, περιγραφικό με χαρακτήρες που καθηλώνουν, βιβλίο για αναγνώστες, αλλά σίγουρα όχι για όλους.   

Ακούγεται με υπόκρουση New York Dolls, Velvet Underground 

Whiskey dancer- "Sound for 7:30"

Whiskey dancer- "Sound for 7:30"

 
 

Irish rockers that look on the THERAPY side with one eye and the RAINBOW, MOTORHEAD, Danzig side with the other. A pretty interesting outcome that brings to mind, TANK of the late era, with their polished yet, angry sound. Based on the classic heavy rock sound that evolves into 12bar metal explosions , covered in distortion, WD are nothing of a novelty. They are the exact opposite , a good, heavy rock band that writes nice songs to bang your head. They need to get a more personal sound, but on the other hand they wear their influences on their sleeve and give us an album of straight forward heavy rock, like Glen Danzig fronted MOTORHEAD. The combination sounds interesting and in reality is far beyond expected. Good work guys, all you need is to get a bit more personal when it comes to writing songs.
 
 
7

13 Καλοκαιρινές Βιβλιο- προτάσεις για Covid19 ελεύθερες διακοπές


13 Καλοκαιρινές Βιβλιο- προτάσεις για Covid19 ελεύθερες διακοπές

 Πιστοί στο να προτείνουμε βιβλία που ξεχωρίσαμε και έχουμε ήδη παρουσιάσει ή θα παρουσιάσω στην στήλη μας, αυτό το δύσκολο από πολλές απόψεις καλοκαίρι, θα προτείνω κάποια βιβλία που είτε ήδη διάβασα, είτε είναι στην λίστα προς ανάγνωση και παρουσίαση….Επιλογές από την πρόσφατη βιβλιοπαραγωγή και παλιότερα βιβλία που αξίζουν την προσοχή σας εκ νέου.



«Το σύντομο καλοκαίρι της αναρχίας» -Χανς Μάγκνους Έντσενμπέρκερ (Εστία)

Γερμανός συγγραφέας Χ.Μ.Ε αποφασίζει να γράψει μια μυθιστορηματική βιογραφία για την τραγικότερη ίσως μορφή του Ισπανικου εμφυλίου. Τον άτυπο ηγέτη των Καταλανών αναρχικών του Μπουεναβεντουρα Ντουρούτι. Ενός ανθρώπου που ακόμη και ο θάνατος του, ως γεγονός, αλλοιώθηκε για να εξυπηρετήσει τις ιστορικές συνθήκες και να υπηρετήσει το αναρχικό κίνημα και τον Εμφύλιο, αφήνοντας υπόνοιες και ηρωοποιώντας, μια μάλλον άτυχη στιγμή.
Το μυστικό που κρατά τον αναγνώστη καθηλωμένο, είναι η συλλογή πληροφοριών που παρατίθενται, σαν ένα καλά δομημένο κολλάζ ή ακόμα καλύτερα ,σαν τα πρακτικά μις δίκης, με τρόπο που όχι μόνο συμπληρώνουν αλλά και αντιπαραθέτουν απόψεις για τον Ισπανό αναρχικό. Ο Χ.Μ.Ε δεν καταγράφει μόνο το πολιτικό καζάνι της εποχής στην Ισπανία. Από τις διηγήσεις των στενών συνεργατών του και της Γαλλίδας γυναίκας του, μαθαίνουμε για τον άνθρωπο Ντουρούτι. Για την φαλλοκρατική στάση των Ισπανών αναρχικών και μη, με τη γυναίκα στο σπίτι. Τον Ντουρούτι, που αναλαμβάνει το νοικοκυριό και την μικρή κόρη του, όσο η γυναίκα του εργάζεται ως ταξιθέτρια. Τις πολιτισμικές διαφορές της Ισπανίας με την υπόλοιπη Ευρώπη τη δεκαετία του 30, που δείχνουν μια Ισπανία, που σχεδόν δεν έχει γνωρίσει τον Διαφωτισμό και έχει μείνει στην επιρροή του Ανώτερου Κλήρου και των γαιοκτημόνων και βιομηχάνων. Τις διάφορες Βαρκελώνης, Μαδρίτης και πάνω από όλα την καταστολή, την ένοπλη εξέγερση και το καζάνι που κοχλάζει. Μαρτυρίες που ξεκινούν από την κηδεία του, όπως και το βιβλίο και φτάνουν στους συντρόφους του που έφυγαν εξόριστοι στη Γαλλία να περιμένουν την πτώση του Φράνκο. Ένα βιβλίο γεμάτο από μαρτυρίες φίλων αλλά και εχθρών, για έναν άνθρωπο που η μοίρα τίμησε με το θάνατο, πριν αναγκαστεί να κάνει υποχωρήσεις που θα καταρράκωναν τον επαναστάτη, προς όφελος της επιβίωσης της επανάστασης. Έντονο σαν το κεντρικό πρόσωπο που αποτελεί το θέμα του, καλογραμμένο, ένα κολλάζ με ελάχιστα κενά. Γεμάτο από τον Ισπανικό ήλιο, την μικρή εκείνη στιγμή στον Ιστορικό χρόνο που ο πραγματικός αναρχισμός λειτούργησε αλλά και γεμάτο ρωτήματα, για την παθογένεια των μαζικών επαναστατικών κινημάτων όταν καταλάβουν την εξουσία. ‘Ένα βιβλίο για ένα χαρισματικό άνδρα, που παρέμεινε Ισπανός αλλά και αναρχικός, με τα ελαττώματα και τα προτερήματα του. Μια μορφή που όπως και μερικές δεκαετίες αργότερα ο Τσε Γκεβάρα, γλύτωσε την φθορά του χρόνου και της εξουσίας, μέσα από το θάνατο. Χωρίς να απαλείψει τις νύξεις για τα εγκλήματα κατά των αντιπάλων στον εμφύλιο, επικεντρώνεται στον Ντουρούτι, ιδεαλιστή, αφελή αλλά και πραγματιστή ταυτόχρονα και στο άδοξο τέλος του. Αξίζει του χρόνου και της προσοχής σας.



«Μικρός Αρχηγός- 2 Σούπερ Περιπέτειες» – (Βαγγελης Γεωργάκης-Κωσταντίνος Ραμπατζής) (Oasis)



Χαμένη σε μια στιγμή του χρόνου, κάτω από τον φλογισμένο ήλιο του Ουέστ, η Θρυλική Τετράδα συνεχίζει τις περιπέτειές της...
Τέσσερις καβαλάρηδες να χάνονται στον ορίζοντα μετά το τέλος -ή την αρχή;- κάθε περιπέτειας, υπό το βλέμμα της μυστηριώδους μορφής.
Άγγελοι του ουρανού; Εκδικητές του καλού; Ο Τζιμ Άνταμς ένας περιπλανώμενος, ο σύγχρονος Οδυσσέας της Δύσης; Η Θρυλική Τετράδα υπήρξε πραγματικά;
Κάποιοι θα πουν: "Ήταν ένας μύθος. Δεν υπήρξε ποτέ..."
Η Θρυλική Τετράδα όμως υπήρξε. Όσο και τα καλοκαιρινά απογεύματα, η αξεπέραστη νιότη, η απέραντη αμερικανική σαβάνα... (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Ο συγγραφέας (ο ίδιος) και φαν του κόμικ «Μικρός Αρχηγός» σε συνεργασία με τον αυθεντικό εικονογράφο του Κωσταντίνο Ραμπατζή, μας παραδίδει (για αρχή) με την βοήθεια των εκδόσεων Oasis ένα σκληρόδετο τόμο με μια νέα περιπέτεια της θρυλικής τετράδας και μια παλαιότερη, επεξεργασμένη δια χειρός Γεωργάκη καθώς και μια μικρή εικονογραφημένη ιστορία. Το ύφος και ο λόγος του Γεωργάκη, συνάδουν με την κλασική γούεστερν περιπέτεια, τα ιδεώδη του Τζιμ Άνταμς ,την αγάπη για τη δικαιοσύνη και την νίκη του καλού. Συνοδός ,αναγκαίος και με υποβλητικό σχέδιο, άλλων εποχών, ο Ραμπατζής. Στα συν της πολύ προσεγμένης έκδοσης, μια συνέντευξη του Γεωργάκη με τον σκιτσογράφο και ένας πολύ ωραίος πρόλογος. Σκληρόδετο, αποτελεί μια ιδανική χάρτινη επιστροφή στο παρελθόν, μέσα από την αναγέννηση ενός τίτλου, που έχει γίνει συνώνυμο της πετυχημένης περιπέτειας στην Άγρια δύση. Για όσους μεγάλωσαν με αντίστοιχα περιοδικά αλλά και όσους νοσταλγούν την «αθωότητα» εκείνης της εποχής.



«Το τραγούδι του χιλμπίλη» Τζέιμς Ντέιβιντ Βανς (Δώμα)


Τους αποκαλούν «λευκά σκουπίδια», «καθυστερημένους», «αιμομίκτες», «εξαρτημένους από συνταγογραφούμενα» και μια σειρά από χαρακτηρισμούς που τιμούν κάθε μεσοαστό, προοδευτικό, που ο φόβος του είναι αν θα αγοράσει το νεότερο μοντέλο κινητού και θα δώσει τον οβολό του στον ανθρωπιστικό έρανο της ΜΚΟ της επιλογής του. Ο Τ.Ν. Βανς είναι ένας από αυτή την μεγάλη ανθρώπινη μάζα των λευκών προλετάριων και μεσοαστών, που κατάφερε να ανέβει στο επόμενο σκαλί της κοινωνικής «εξέλιξης». Κατάφερε να αποφοιτήσει από το Λύκειο και στη συνέχεια από το Πανεπιστήμιο του Οχάιο και τη Νομική σχολή του Γέιλ. Για να φτάσει εκεί, χρειάστηκε πολλά περισσότερα από τα επιδόματα, που σπάνια δίνονταν στους λευκούς των Απαλαχίων, σαν και αυτών. Το βιβλίο είναι αφιερωμένο στον συνεκτικό κρίκο, που με τόσο έξυπνο τρόπο λοιδορούν οι μεταμοντέρνοι προοδευτικοί του Δυτικού κόσμου,την οικογένεια.
Δίχως καλλωπισμούς, ο Βανς μας οδηγεί σε ένα ταξίδι από την φτώχεια και την περιθωριοποίηση στην επιτυχία, για μια μεγάλη μερίδα του Αμερικάνικου πληθυσμού που την απομονώνουν και σνομπάρουν οι λευκοί αστοί των μεγαλουπόλεων, γιατί ακριβώς, είναι οι ρίζες τους, που θέλουν να ξεκόψουν. Στην χώρα των επιδομάτων για την μαύρη κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα για κάθε μειονότητα φυλετικής ή σεξουαλικής προέλευσης ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού από το οποίο προέρχεται ο Βανς, περιθωριοποιείται, όσο η τεχνολογία το καθιστά άχρηστο. Το κύτταρο που λέγεται οικογένεια δίνει τη λύση και ο Βανς είναι ζωντανή απόδειξη, ότι τα στερεότυπα λειτουργούν, μόνο όταν θέλουμε να τα δούμε όπως μας έχουν μάθει, δίχως κριτική σκέψη. Ένα τραγούδι για την επιβίωση σε ένα κόσμο που έχει γίνει σκληρός για την λευκή πλειοψηφία, στην ίδια της την χώρα και εξηγεί ακριβώς τα φαινόμενα εκλογής προέδρων όπως ο Ν.Τραμπ. Χρήσιμο ειδικά στην Ευρώπη της παγκοσμιοποίησης και των «προσφύγων» για τα αναχώματα απέναντι στην ηθική ισοπέδωση, από τους «προοδευτικούς» των ΜΚΟ και των σαλονιών.

«H διαφάνεια του χρόνου» - Λεονάρδο Παδούρα (Καστανιώτης)



Η Κούβα μετά την «αλλαγή» του καθεστώτος σε μια διαφορετική κοινωνία υβρίδιο κομμουνισμού και υφέρποντος καπιταλισμού είναι η πατρίδα στην οποία γερνά ο Μάριο Κόντε, πρώην αστυνομικός και νυν ιδιωτικός ερευνητή. Ο ήρωας του Παδούρα γερνάει. Γερνάει και αναπολεί την παιδική του ηλικία, τις γνώριμες μυρωδιές, γεύσεις, τους φίλους που πλησιάζουν την ώρα της αποχώρησης από τον κόσμο αυτό ή της αναχώρησης για την Γη της επαγγελίας, τις Η.Π.Α, απλώς και μόνο για να πουν στον εαυτό τους, ο,τι δοκίμασαν και έχασαν ή κέρδισαν με δική τους επιλογή. Ο Κόντε με μια κρίση ύστερης μέσης ηλικίας από την μία περνά όμορφα στο ακατάστατο αλλά δικό του σπίτι, αναζητά όμως εξίσου τη συντροφιά της μόνιμης συντρόφου του Ταμάρα, φοβούμενος κάποιες στιγμές όσα απαιτεί μια μακροχρόνια δέσμευση, αναζητώντας τα την επομένη, ειδικά όταν έχει προηγηθεί η γνωστή κραιπάλη κατανάλωσης φθηνού αλκοόλ και τοπικού φαγητού στο σπίτι του καλύτερου φίλου του.
«Ἡ διαφάνεια του χρόνου» είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα, αλλά ταυτόχρονα μια σπουδή στην ανδρική γήρανση, την απώλεια των φίλων, τη φιλία, τον πανδαμάτορα χρόνο, την συντροφικότητα, τη δέσμευση και τον φόβο του θανάτου, καθώς ο χρόνος μπροστά μας μικραίνει και το παρελθόν απλώνει το μακρύ σεντόνι πίσω μας. Γλαφυρός, γεμάτος μεθυστικά αρώματα της Καραϊβικής αλλά και την πικρίλα του ποτού την επομένη ημέρα, ο Παδούρα μας δίνει ακόμα ένα βιβλίο ανατροπών, σκέψης και απόλαυσης, με ένα ποτήρι ρούμι και την παρέα όσων αγαπάμε γύρω μας, όσο υπάρχουν κοντά μας.

«Ο εκατοντάχρονος που ανέβηκε στο αερόστατο και εξαφανίστηκε»- Γιούνας Γιούνασον (Ψυχογιός) 


Μερικοί ήρωες αρνούνται να αναπαυθούν και με τον κόσμο σε διαρκή απειλή για την ειρήνη και την ευημερία των κατοίκων του, Ο Ἀλαν Λάρσον, ο γέροντας με την αφοπλιστική αφέλεια και την οξεία κρίση αναφορικά με πρόσωπα και χαρακτήρες επανέρχεται παρέα με τον φίλο του μικρο απατεώνα Γιούλιους Γιούνσον για να μας θυμίσουν τα βασικά που θα έπρεπε να χαρακτηρίζουν τη ζωή μας.
Καλογραμμένο, δεν αποτελεί μια επανάληψη του πρώτου βιβλίου, εισάγοντας τις γνωριμίες με πολιτικές προσωπικότητες του 21ου αιώνα, με έξυπνο τρόπο και παράλληλα ασκώντας έξυπνη ή αποτυχημένη ανάλογα με το πώς το βλέπει κανείς κριτική σε πρόσωπα και καταστάσεις που βλέπουμε καθημερινά στην τηλεόραση και επηρεάζουν άμεσα η έμμεσα της ζωή μας. Ο Γιούνασον εκτός από το εύκολο πολιτικό σχόλιο και το αποτυχημένο σχόλιο του για το μεταναστευτικό, έχει μια οξεία ματιά στο φαινόμενο της τεχνολογίας της πληροφορίας και πως αυτή αλλάζει την εικόνα της κοινωνίας μας. Ίσως εκεί έγκειται το σημαντικότερο σχόλιο του βιβλίου. Ένας κόσμος που βασίζεται περισσότερο στην αποστολή μηνυμάτων , παρά την πληροφορία. Μην ξεχνάμε πως η τελευταία ανακάλυψη του κεντρικού ήρωα είναι το τουίτερ και αυτό πραγματικά δεν έχει θετικό πρόσημο ,εντός και εκτός βιβλίου.
Δεν ξέρω αν ο εκατοντάχρονος θα προλάβει να έχει και τρίτη συνέχεια στις περιπέτειες του,, αλλά σίγουρα αποτελεί παράδειγμα στο πως κανείς παίρνει τα μέγιστα από τη ζωή του, ασχέτως συνθηκών, με χιούμορ και απλή κριτική σκέψη.

«Αρνεμ 1944»- Antoni Beevor (Γκοβόστης)


Η τελευταία μεγάλη Γερμανική νίκη ή η τελευταία μεγάλη Συμμαχική ήττα, σίγουρα όμως η θυσία των επίλεκτων αερομεταφερόμενων Συμμαχικών δυνάμεων, σε μια προσπάθεια να επιταχυνθεί η παράδοση της Γερμανίας.
Ο Άντονι Μπίβορ, δεν είναι ένας απλός ιστορικός μελετητής που μεταφέρει στοιχεία και χάρτες στον αναγνώστη. Έχει την στόφα του πολεμικού ανταποκριτή της πρώτης γραμμής και ένα μάτι διεισδυτικό, που αποκαλύπτει λεπτομέρειες, που αλλάζουν την οπτική σε πράγματα που ως σήμερα θεωρούσαμε γνωστά και χιλιοειπωμένα. Στο νέο του βιβλίο, με τον γνωστό αναλυτικό, γεμάτο λεπτομέρεια αλλά και συγγραφική δεινότητα τρόπο, μας μεταφέρει στην Ολλανδία και περιγράφει την μεγαλύτερη συμμαχική επιχείρηση από αέρος, που κατέληξε σε μια ήττα , λόγω συμπτώσεων αλλά και κακού σχεδιασμού, που οι σύμμαχοι έθαψαν κάτω από το χαλάκι. Βιβλία στον το «Αρνεμ», κάνουν την μελέτη της ιστορίας ευκολότερη ακόμη και για όποιον απεχθάνεται, τα ιστορικά διηγήματα, πόσο μάλλον τις ιστορικές μελέτες.


 "Η Επινόηση της Φύσης: Ο Νέος Κόσμος του Αλεξάντερ φον Χούμπολτ"- Άντρεα Βουλφ (Ροπή)


Το βιβλίο αφηγείται τη ζωή του Αλεξάντερ φον Χούμπολτ, του διάσημου φυσιοδίφη οι ιδέες του οποίου άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον φυσικό κόσμο – και στην πορεία δημιούργησαν τη σύγχρονη οικολογία.
"Ο Αλεξάντερ φον Χούμπολτ (1769-1859) ήταν ο πιο φημισμένος επιστήμονας της εποχής του, ένας οραματιστής και πολυμαθής Γερμανός επιστήμονας, οι ανακαλύψεις του οποίου άλλαξαν για πάντα τον τρόπο με τον οποίο κατανοούμε τον φυσικό κόσμο. Ανάμεσα στις επαναστατικές του ιδέες ήταν και μια ριζοσπαστική σύλληψη της φύσης ως μιας περίπλοκης και διασυνδεδεμένης παγκόσμιας δύναμης η οποία δεν υπάρχει μόνο για να την εκμεταλλεύεται η ανθρωπότητα. Στη Βόρεια Αμερική, το όνομα του Χούμπολτ συνεχίζει να δίνεται σε πόλεις, επαρχίες, πάρκα, κόλπους, βουνά, ποτάμια, ακόμη και σε βραβεία υποτροφιών. Όμως η κληρονομιά που μας άφησε έχει σχεδόν ξεχαστεί.
Σε αυτή την διαφωτιστική βιογραφία, ακολουθώντας τον Χούμπολτ στα συναρπαστικά του ταξίδια, η Άντρεα Γουλφ φέρνει την αξιοσημείωτη ζωή του Χούμπολτ: συναντάμε την πρόβλεψή του Χούμπολτ για την ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή τις τολμηρές του αποστολές στις ψηλότερες κορυφές της Νότιας Αμερικής και τις μολυσμένες με άνθρακα στέπες της Σιβηρίας. Ακολουθώντας τον Χούμπολτ παρακολουθούμε τις σχέσεις του με εμβληματικές φιγούρες, συμπεριλαμβανομένων των Σιμόν Μπολίβαρ και Τόμας Τζέφερσον και το βαθύ αντίκτυπο που είχαν τα γραπτά του σε διανοητές όπως ο Δαρβίνος, ο Γουόρντσγουορθ, ο Γκαίτε, ο Μιούιρ, ο Θόρω και πολλοί άλλοι. Έξοχα γραμμένο, το ‘Η Επινόηση της Φύσης’ αποκαλύπτει τους αναρίθμητους τρόπους με τους οποίους οι ιδέες του Χούμπολτ έθεσαν τα θεμέλια της σύγχρονης οικολογίας – και μας θυμίζει γιατί είναι προφητικές και κρίσιμες όσο ποτέ πριν στην ιστορία της ανθρωπότητας."
Περισσότερα, μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωση

«Ερασιτέχνης Επαναστάτης (Προσωπική μυθοιστορία)» -Απόστολος Δοξιάδης (Ικαρος)

«Ονόμασα την αφήγησή μου "μυθιστορία" γιατί γράφοντας κατάλαβα ότι η ανάπλαση των περασμένων δεν στηρίζεται μόνο στη μνήμη, μα και στη φαντασία, μια φαντασία ενεργή, που μπορεί να ανασκαλεύει τα συναισθήματα χωρίς όμως να ψεύδεται για τα γεγονότα».
Ο Απόστολος Δοξιάδης εξιστορεί τη ζωή του από τα πρώτα παιδικά χρόνια μέχρι την ενηλικίωση. Στο επίκεντρο της αφήγησης βάζει την πολιτική, την παρατήρηση, το βίωμα και αργότερα την πράξη. Σε ένα περιβάλλον που συνεχώς αλλάζει προς το χειρότερο, ένα παιδί προσπαθεί να καταλάβει αυτό που οι μεγάλοι γύρω του βιώνουν ως μια άστατη κοινοβουλευτική δημοκρατία, διαμορφώνοντας τον χαρακτήρα και τις ιδέες του σε συνεχή διάδραση με τα γεγονότα. Το πραξικόπημα του Απριλίου του 1967 φέρνει δραματικές αλλαγές στον τόπο αλλά και στην οικογένεια του αφηγητή. Η κορύφωση του φοιτητικού κινήματος τον βρίσκει ενεργό στην αντίσταση κατά της δικτατορίας, σε μια Αριστερά με μεγαλεπήβολα οράματα και ατέλειωτες έριδες, δοσμένο σε έναν αγώνα που άλλοτε φαίνεται συγκλονιστικός και άλλοτε χωρίς ελπίδα, αλλά συνεχώς αναγκαίος και επικίνδυνος.
Ο "Ερασιτέχνης επαναστάτης" είναι μια εξομολογητική ιστορία ενηλικίωσης και μια συναρπαστική περιπέτεια. Παράλληλα όμως είναι ένας στοχασμός για την πρόσφατη Ιστορία του τόπου, τη φύση των ακραίων καταστάσεων και της ριζοσπαστικής πολιτικής που τρέφουν, όπως και για τη μοίρα της γενιάς που διαπλάστηκε στα χρόνια της δικτατορίας, μιας γενιάς που αφήνει έντονα τα σημάδια της και στο σήμερα.
(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Αναμνήσεις και σκέψεις για την εποχή που διαμόρφωσε την Ελληνική μεταπολίτευση ,από έναν εκ των πρωταγωνιστών, με κριτική ματιά και αλλά και νοσταλγία. Περισσότερα, μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωση

«Σύντομες συνεντεύξεις με απαίσιους άντρες» -Ντειβιντ Φόστερ Γουάλας (Κριτική)


Ο David Foster Wallace έχει την τέχνη να ταξιδεύει τον αναγνώστη σε μέρη που κανείς άλλος συγγραφέας δεν προσεγγίζει ποτέ. Οι Σύντομες συνεντεύξεις με απαίσιους άντρες είναι μια συλλογή ιστοριών, συζητήσεων και εξομολογήσεων αντρών για τις σχέσεις τους με το αντίθετο φύλο. Αν και οι πρωταγωνιστή είναι γεμάτοι αυταρέσκεια, επιθετική αρρενωπότητα και σεξισμό, τα κείμενα διαποτίζονται από ειρωνεία, μαύρο χιούμορ και ένα βαθύ αίσθημα μοναξιάς που αποτυπώνει την αγωνία των σύγχρονων σχέσεων. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Ξεφυλλίζοντας το βιβλίο, πριν το αγοράσω, ήξερα ότι ο Γουάλας, θα λειτουργήσει σαν το ισοδύναμο του ψυχαναλυτή και το «Sex and the city» στην ανδρική μορφή του. Ένα βιβλίο για τις ανδρικές κουβέντες και την ψυχολογία ενός φύλου, υπό διωγμό, μέσα από την ματιά ενός μοντέρνου Αμερικανού συγγραφέα, που χρησιμοποιεί τα στερεότυπα, για να μιλήσει για τις ιστορίες μετά τις 12 το βράδυ που διαμείβονται σε επαγγελματικά τραπέζια και μπαρ με καπνό και φτηνά ποτά. Περισσότερα, μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωση


«Μορφωμένη»-Ταρα Γουεστοβερ (Ικαρος)



Θα μπορούσε κανείς να την πει με πολλά ονόματα αυτή την ατομικότητα. Μετασχηματισμό. Μεταμόρφωση. Αναλήθεια. Προδοσία.
Εγώ την ονομάζω μόρφωση.
Γεννημένη στα βουνά του Αϊντάχο, η Τάρα Γουέστοβερ μεγάλωσε κοντά στη φύση υπακούοντας στους νόμους που θέσπισε ο πατέρας της - ένας φονταμενταλιστής Μορμόνος, πεπεισμένος ότι έρχεται το Τέλος του Κόσμου. Η Τάρα και τ' αδέρφια της δεν πηγαίνουν στο σχολείο, ούτε στο γιατρό όταν αρρωσταίνουν δουλεύουν με τον πατέρα τους, ενώ η μητέρα τους είναι πρακτική θεραπεύτρια και η μοναδική μαία της περιοχής.
Η Τάρα έχει ένα ταλέντο, το τραγούδι, αλλά και μια εμμονή, τη γνώση. Μπαίνει για πρώτη φορά σε σχολική τάξη στα δεκαεφτά της χρόνια: δεν γνωρίζει ότι έγιναν δύο παγκόσμιοι πόλεμοι, ούτε όμως και την ακριβή ημερομηνία της γέννησής της.
Σύντομα ανακαλύπτει πως η μόρφωση είναι ο μόνος τρόπος για να ξεφύγει από το σπίτι της. Ξεκινάει από το μηδέν, συγκεντρώνει τις απαραίτητες δυνάμεις και προετοιμάζεται για τις εισαγωγικές εξετάσεις στο πανεπιστήμιο, διασχίζει ωκεανούς και ηπείρους και αποφοιτά από το Κέμπριτζ. Αν και γι' αυτό θα πρέπει να σπάσει τους δεσμούς που τη συνδέουν με την οικογένειά της.
Η Γουέστοβερ δημιούργησε μια παγκόσμια και εμπνευσμένη ιστορία -τη δική της ιστορία- για τη μόρφωση και τη δύναμή της να δίνει νέα ματιά και προοπτικές στη ζωή μας, γεμίζοντάς μας με θέληση για διαρκή εξέλιξη.
(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Η θηλυκή έκδοση του «Τραγουδιού του Χίλμπιλι». Οι Η.Π.Α των ορεινών περιοχών, εκεί που δεν έχει φτάσει ακόμη ο ηλεκτρισμός και το Ομοσπονδιακό Κράτος και μια προσωπική ιστορία, για την αξία της μόρφωσης αλλά πριν και πάνω από όλα για τη δύναμη του ανθρώπου, να ξεφύγει από τα δεσμά της κακώς εννοούμενης παράδοσης. Περισσότερα, μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωση

«Πατρίδα» -Φερνάντο Αραμπούρου (Πατάκης)

Η "Πατρίδα", το μεγάλο μυθιστόρημα της Χώρας των Βάσκων, είναι το μεγάλο μυθιστόρημα της εποχής μας.
Η ιστορία δύο πάλαι ποτέ στενά συνδεδεμένων οικογενειών, που κατασπαράχθηκαν μέχρι θανάτου, είναι η καρδιά της "Πατρίδας" του Αραμπούρου, που ανατέμνει τα γεγονότα τριάντα χρόνων στη Χώρα των Βάσκων, από τις αρχές της δεκαετίας του '80 έως το 2011, όταν η εθνικιστική και αυτονομιστική οργάνωση ΕΤΑ (
Euskadi Ta Askatasuna) ανακοίνωσε την οριστική παύση της ένοπλης δράσης.
Την ημέρα που η ΕΤΑ καταθέτει τα όπλα, η Μπιττόρι πηγαίνει στο νεκροταφείο για να ανακοινώσει στον άντρα της πως αποφάσισε να γυρίσει στο χωριό και στο σπίτι τους, που εκείνη εγκατέλειψε μετά τον θάνατό του. Θα καταφέρει να συμβιώσει με όσους την παρενοχλούσαν πριν και μετά τη δολοφονική επίθεση που έφερε τα πάνω κάτω στη ζωή τη δική της και της οικογένειάς της; Θα καταφέρει να μάθει ποιος ήταν ο κουκουλοφόρος που μια βροχερή μέρα σκότωσε τον άντρα της, στον δρόμο για τη δουλειά του; Η παρουσία της Μπιττόρι θα διαταράξει την επιφανειακή ηρεμία του χωριού, κυρίως της γειτόνισσάς της, της Μίρεν, άλλοτε στενής φίλης της και μητέρας του Χόσε Μάρι, ενός φυλακισμένου τρομοκράτη και ύποπτου για τους χειρότερους φόβους της Μπιττόρι. Τι συνέβη ανάμεσα σ' εκείνες τις δύο γυναίκες; Τι δηλητηρίασε τη ζωή των παιδιών και των συζύγων τους, τόσο δεμένων στο παρελθόν;
Με τις συγκαλυμμένες ρήξεις και τις ακλόνητες πεποιθήσεις της, με τις πληγές και τις παλικαριές της, η παράφορη ιστορία της ζωής τους πριν και μετά το χάσμα που άνοιξε ο θάνατος του Τσάτο μάς μιλάει για το ανέφικτο της λήθης και για την ανάγκη της συγχώρεσης σε μια κοινωνία διαιρεμένη από τον πολιτικό φανατισμό. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

«Έχω πολύ καιρό να διαβάσω ένα βιβλίο τόσο πειστικό και συγκινητικό, τόσο ιδιοφυώς σχεδιασμένο». (
Mario Vargas Llosa)

Στην Ευρώπη του 21ου αιώνα, εθνικισμός και αυτονομιστικά κινήματα, ενάντια στην παγκοσμιοποίηση. Ένας πόλεμος εξουσίας, που συνεχίζεται από τις εκρήξεις των κρατών εθνών και τους πολέμους του 20ου αιώνα εώς σήμερα με την χρήση των ασύμμετρων απειλών και της «τρομοκρατίας». Που σταματά η προσωπική ελευθερία και κυριαρχεί το συλλογικό όφελος, ποια τα όρια της ιδεολογίας στην καθημερινή ζωή, πώς ο «αγωνιστής» γίνεται τροχοπέδη στην κοινωνία που θέλει να προχωρήσει, με όχημα την λήθη, με όποιο κόστος. Περισσότερα, μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωση


«Η συνωμοσία εναντίον της Αμερική» - Φιλιπ Ροθ (Πόλις)


Όταν ο ήρωας της αμερικανικής αεροπορίας και φανατικός απομονωτιστής Τσαρλς Λίντμπεργκ κατήγαγε συντριπτική νίκη κατά του Φράνκλιν Ρούσβελτ στις προεδρικές εκλογές του 1940, φόβος κατέλαβε κάθε εβραϊκή οικογένεια στην Αμερική. Ο Λίντμπεργκ, μ' ένα διάγγελμά του προς τον αμερικανικό λαό, κατηγόρησε δημόσια τους εβραίους ότι ωθούσαν την Αμερική ν' αναμειχθεί σ' έναν άσκοπο πόλεμο κατά της ναζιστικής Γερμανίας. Σαν να μην έφτανε αυτό, μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του ως 33ος Πρόεδρος των ΗΠΑ, υπέγραψε ένα σύμφωνο «εγκάρδιας συνεννόησης» με τον Αδόλφο Χίτλερ, του οποίου τις κατακτητικές βλέψεις στην Ευρώπη και τη λυσσαλέα ανατισημιτική πολιτική έδειχνε να ανέχεται χωρίς καμιά δυσκολία.
Ό,τι επακολούθησε στην Αμερική αποτελεί το ιστορικό πλαίσιο της "Συνωμοσίας εναντίον της Αμερικής", όπου ο
Philip Roth ανακαλεί παιδικές του μνήμες, όταν η οικογένειά του στο Νιούαρκ, αλλά και χιλιάδες εβραϊκές οικογένειες στην Αμερική, ζούσαν υπό το κράτος απειλής, και όλοι οι εβραίοι αμερικανοί πολίτες είχαν κάθε λόγο να φοβούνται την έλευση της συμφοράς. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Μια εναλλακτική ματιά στις Η.Π.Α των 40ς που αντί να συμμετάσχουν στον ΒΠΠ υπερ των συμμάχων, γίνονται έμμεσα οι σύμμαχοι του Άξονα, με την εκλογή ως προέδρου του πιλότου Τ.Λίντμπεργκ, αντισημίτη και αντιπάλου των πολιτικών του Φ.Ρούζβελτ. Ο Ροθ μέσα από τα μάτια μιας Εβραϊκής μεσοαστικής οικογένειας, μας περιγράφει την εναλλαγή του τοπίου στις Η.Π.Α στις αρχές της δεκαετίας του 40 και πώς το Αμερικάνικο όνειρο, μετατρέπεται σε εφιάλτη με την αλλαγή προεδρίας και την άνοδο στην εξουσία ενός πολίτικού με «δημοκρατικές» απόψεις και ισχυρό αντισημιτικό υπόβαθρο.
Οι φίλοι  της οικογένειας, γίνονται αρχικά ουδέτεροι και αργότερα εχθροί. Η Εβραϊκή κοινότητα διχάζεται ανάμεσα στους πασιφιστές και όσους νιώθουν την Ευρωπαϊκή πλευρά της ιστορίας και των στρατοπέδων να βαδίζει προς το μέρος τους. Ο Μακαρθισμός ζει με τη μορφή του αντισημιτισμού και ο Ροθ, με πυκνό λόγο και παραλληλισμούς με σημερινές καταστάσεις , δίνει ένα εναλλακτικό σενάριο που τρομάζει με την απλότητα με την οποία, τα φυλετικό μίσος , διαλύει μια πολυπολιτισμική κοινότητα, όπως αυτή των Η.ΠΑ. αναδεικνύοντας την προαιώνια ανάγκη για τον Εχθρό που θα συσπειρώσει τις μάζες, προκειμένου να αποφύγουν έναν ακόμα Παγκόσμιο πόλεμο αλλά και με στόχο την πολυπόθητη οικονομική ανάπτυξη.
Το βιβλίο έχει εμπνεύσει την αντίστοιχη τηλεοπτική σειρά και αξίζει να διαβαστεί από όλους, για να δείξει πως η μαζική υστερία και ψύχωση του αν αποφύγει ο καθένας ατομικά αλλά και η χώρα συλλογικά τις ευθύνες της, οδηγεί στην εξουσία λαοπλάνους πολιτικούς σαν το Λίντμεργκ ή το αντίστοιχο Ελληνικό του δίδυμο των Τσίπρα – Καμμένου.

“Τα χειρότερα παραμύθια των αδελφών Γκριμ” – Λούις Σεπουλβέδα (Opera)


Οι δίδυμοι αδελφοί Κάιν και Άβελ Γκριμ - πλανόδιοι λαϊκοί τροβαδούροι χειρίστης ποιότητος - διέτρεξαν τη χιλιανή Παταγονία και τις πεδιάδες της Ουρουγουάης, αφήνοντας το αμυδρό τους αποτύπωμα. Οι ζωές τους, οι έρωτες, οι περιπλανήσεις και οι φιλίες τους περιγράφονται σ’ αυτό το ειρωνικό και διασκεδαστικό βιβλίο από δύο μεγάλους λατινοαμερικανούς συγγραφείς υπό μορφήν ανταλλαγής επιστολών μεταξύ δύο εκκεντρικών τοπικών ειδημόνων: του καθηγητή Όρσον Κ. Καστεγιάνος από την Ουρουγουάη και του - επίσης καθηγητή - Σεγισμούντο Ραμίρο φον Κλατς από την Παταγονία. Μέσα από μια σχολαστική καταγραφή ευτράπελων στιγμιοτύπων, οι δυο καθηγητές αναλαμβάνουν να απεικονίσουν: τη βιολογία και τη σεξουαλικότητα του λαϊκού τροβαδούρου διαμέσου των αιώνων στην αμερικανική ήπειρο, το μυστήριο της έλευσης των δυο αδελφών πάνω σε μια σχεδία στην Παταγονία, την αμφίβολη γενεαλογία τους και ό,τι άλλο βοήθησε στο να καταστούν συνώνυμοι της ελεεινής λαϊκής μουσικής. Οι δυο συγγραφείς διασκεδάζουν, αναπτύσσουν γκροτέσκα επιχειρήματα, επιδίδονται σε μια σάτιρα της σοβαροφανούς λογοτεχνίας και γελοιογραφούν την αμερικανική ιστορία και πολιτική με αχαλίνωτα παιγνιώδη διάθεση. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Ο Σεπουλβέδα εγκατέλειψε τα εγκόσμια, δια παντός και η στήλη και ο υποφαινόμενος, ταπεινός θιασώτης του συγγραφέα, επέλεξα να παρουσιάσω για καλοκαίρι, ένα από τα λιγότερο γνωστά, αλλά επίσης από τα περισσότερο εμπνευσμένα βιβλία του. Οι Γκριμ του τίτλου, δεν είναι οι γνωστοί παραμυθάδες, αλλά το άλλοθι για να στήσει μια ιστορία μέσω των φανταστικών ηρώων του. Σε αυτή θα αναμίξει την Παταγονία, το Νοτιοαμερικάνικο ταπεραμέντο και το χιούμορ, καυστικό, λυτρωτικό, μια Λατινοαμερικάνικη εκδοχή των Μόντι Πάιθονς σε ένα βιβλίο απόλαυση. Μια επίθεση στην σοβαροφάνεια, το δήθεν και ένας ύμνος στην ελευθερία, σε κάνει να θέλεις να πάρεις το πρώτο καράβι ,για την Παταγονία και να αφήσεις, δάνεια, ΕΦΚΑ,ΕΝΦΙΑ, υποχρεώσεις στον χρεωκοπημένο τρόπο ζωής του μοντέρνου κόσμου.

Στέλιος Μπασμπαγιάννης








«Ο εκατοντάχρονος που ανέβηκε στο αερόστατο και εξαφανίστηκε» Γιούνας Γιούνασον (Ψυχογιός)


«Ο εκατοντάχρονος που ανέβηκε στο αερόστατο και εξαφανίστηκε» Γιούνας Γιούνασον (Ψυχογιός) 


Μερικοί ήρωες αρνούνται να αναπαυθούν και με τον κόσμο σε διαρκή απειλή για την ειρήνη και την ευημερία των κατοίκων του, ο  Ἀλαν Λάρσον, ο γέροντας με την αφοπλιστική αφέλεια και την οξεία κρίση αναφορικά με πρόσωπα και χαρακτήρες επανέρχεται παρέα με τον φίλο του μικρο απατεώνα Γιούλιους Γιούνσον για να μας θυμίσουν τα βασικά που θα έπρεπε να χαρακτηρίζουν τη ζωή μας.

Ξεκινώντας από τη Ινδονησία και με τον γνωστό τρόπο των τυχαίων πλην απολαυστικών ανατροπών, οι δύο ηλικιωμένοι, αδιόρθωτοι αναφορικά με την σπατάλη του χρήματος αλλά με τον γηραιότερο να απολαμβάνει την χρήση ενός τάμπλετ, ξεκινούν, από λάθος να δουν και εκ παραλλήλου να σώσουν τον κόσμο. Η προσέγγιση τους στην εποχή του ιντερνέτ και των κινητών τηλεφώνων, είναι βαθιά ανθρώπινη και ανθρωπιστική . Όλα είναι χρήσιμα, όσο έχεις κάποιον να συνομιλήσεις. Ο Αλαν καυστικός με την παράνοια που το ίντερνετ απεικονίζει και μεταφέρει σε κάθε σημείο του πλανήτη στην διάρκεια της ημέρας, θα εντάξει τον μικροαπατεώνα Γιούλιους στον κόσμο της τεχνολογίας, τη πληροφορίας και της δυνατότητας να εξαπατάς εξ αποστάσεως, άθελα του πάντα. Αλλά ένα τυχαίο ταξίδι με αερόστατο, θα τους οδηγήσει στην αρχή στην Β.Κορέα και τον μεγάλο ηγέτη. Εκεί θα αποκαλυφθεί οτι ο Άλαν αν και άνω των εκατό, τα έχει τετρακόσια, θέτοντας τον εαυτό του στη υπηρεσία της ανθρωπότητας και μειώνοντας τις πιθανότητες ενός πυρηνικού πολέμου.



Η επόμενη στάση τους στις Η.Π.Α και η συνάντηση τους με τον έτερο «Πλανητάρχη» Ν.Τραμπ, θα φέρει μια πικρή γεύση στο στόμα τους, που δεν θα βελτιώσει ιδιαίτερα η βοήθεια τους προς την Καγκελάριο Μέρκελ, εκπρόσωπο της Ε.Ε στην περίπτωση τους. Η επιστροφή στη Σουηδία, θα τους βρει να διαλέγουν διαφορετικούς δρόμους, με τον Γιούλιους να ερωτεύεται μια νεαρή ύπαρξη μόλις 60 χρόνων και η ομάδα που αψηφά το χρόνο και τις κοινωνικές συμβάσεις να αναπτύσσει μέσω του διαδικτύου το καλλιτεχνικό ταλέντο της στις νεκροφόρες με σχέδια. Η άνοδος της ακροδεξιάς στην Ευρώπη, θα σχολιαστεί και θα βρει τον καλύτερο αντίπαλο της στην αφοπλιστική αθωότητα και απλότητα της παρέας και ίσως στην έλλειψη εγκεφαλικής δραστηριότητας, αφού οι ακροδεξιοί Σουηδοί, παρουσιάζονται ως άτομα με μειωμένη ικανότητα αντίληψης. Ο Γιούνασον, θα σχολιάσει μέσα από το ταξίδι των ηρώων του, τα ρατσιστικά κρούσματα βίας αλλά και την τρομολαγνεία, όπως και το μεταναστατευτικό που οδήγησε την Σουηδία να κλείσει τα σύνορα της αν και σαφέστατα προτιμά τους Μουσουλμάνους φονταμενταλιστές με τις «ηθικές» αρχές τους από τους ακροδεξιούς Σουηδούς και το δηλώνει ευθαρσώς, δείχνοντας την γνωστή «αριστερίστικη» τοποθέτηση, περί ανθρωπισμού προς το διαφορετικό, ελλείψει δικών του αρχών. Το μόνο ίσως μειονέκτημα του βιβλίου, η έντονη τοποθέτηση του υπέρ της λαθρομετανάστευσης και της βίας που αυτή φέρνει.


Παρόλα αυτά με το τελευταίο μέρος του βιβλίου να διαδραματίζεται στην Αφρικανική ήπειρο, με μυστικές υπηρεσίες και λαθρεμπόρους, να εξανίστανται με την απλότητα αλλά όχι απλοϊκότητα του Άλαν, το βιβλίο καταφέρνει με έξυπνες συγγραφικές ανατροπές να κρατήσει τον αναγνώστη μέχρι την τελευταία σελίδα και να διατηρήσει τον θεσμικό του χαρακτήρα σαν ένας Ο.Η.Ε της παγκόσμιας ειρήνης, μέσα από τον εξωφρενικά ήρεμο και βαθιά ανθρωπιστή Άλαν, που στην ουσία επιθυμεί να μεγιστοποιήσει το δώρο της ζωής.


Καλογραμμένο, δεν αποτελεί μια επανάληψη του πρώτου βιβλίου, εισάγοντας τις γνωριμίες με πολιτικές προσωπικότητες του 21ου αιώνα, με έξυπνο τρόπο και παράλληλα ασκώντας έξυπνη ή αποτυχημένη ανάλογα με το πώς το βλέπει κανείς κριτική σε πρόσωπα και καταστάσεις που βλέπουμε καθημερινά στην τηλεόραση και γύρω μας επηρεάζοντας άμεσα η έμμεσα της ζωή μας. Ο Γιούνασον εκτός από το εύκολο πολιτικό σχόλιο και το αποτυχημένο σχόλιο του για το μεταναστευτικό, "βλέπει" μια οξύ βλέμμα το φαινόμενο της τεχνολογίας, της πληροφορίας και πως αυτή αλλάζει την εικόνα της κοινωνίας μας. Ίσως εκεί έγκειται το σημαντικότερο σχόλιο του βιβλίου. Ένας κόσμος που βασίζεται περισσότερο στην αποστολή μηνυμάτων, παρά την πληροφορία. Μην ξεχνάμε πως η τελευταία ανακάλυψη του κεντρικού ήρωα είναι το τουίτερ και αυτό πραγματικά δεν έχει θετικό πρόσημο ,εντός και εκτός βιβλίου.

Δεν ξέρω αν ο εκατοντάχρονος θα προλάβει να έχει και τρίτη συνέχεια στις περιπέτειες του,, αλλά σίγουρα αποτελεί παράδειγμα στο πως κανείς παίρνει τα μέγιστα από τη ζωή του, ασχέτως συνθηκών, με χιούμορ και απλή κριτική σκέψη.

Μάρλον Τζέιμς- «Η σύντομη ιστορία επτά φόνων» (Αίολος)

Μάρλον Τζέιμς- «Η σύντομη ιστορία επτά φόνων» (Αίολος)




Η Τζαμάικα είναι η πατρίδα της μουσικής ρέγκε αλλά και του κυριότερου, πιο γνωστού και δημοφιλούς εκπρόσωπου της Μπομπ Μάρλει. Ο Τζαμαϊκανός Μάρλον Τζέιμς με αφορμή μια απόπειρα δολοφονίας του τραγουδιστή, δημιουργεί ένα αστυνομικό βιβλίο, που ακροβατεί ανάμεσα στο noir και την μοντέρνα αστυνομική λογοτεχνία που έκανε αγαπητή ο Πελεκάνος με την βία, την ζωή στις φτωχογειτονιές και την μουσική να αποτελούν το υπόβαθρο σε όσα διαδραματίζονται. Γρήγορος ρυθμός, δράση, μουσική και μυθοπλασία που εμπλέκει μυστικούς πράκτορες, γκάγκστερ ,πολιτικούς και ένα φάντασμα, ζωντανεύουν μια ιστορία που μυρίζει δεκαετία του 70, Τζαμάικα , μουσική ρέγκε, μαριχουάνα και κινηματογραφική πλοκή.


Συμμορίες που διεκδικούν μερίδιο από τη δράση και την εξουσία στις φτωχογειτονιές. Μια κοπέλα που έχει γνωρίσει τον τραγουδιστή και ζει με την ελπίδα να του θυμίσει τη σημασία της γνωριμίας τους. Πράκτορες της ΣΙΑ που βλέπουν το νησί σαν ένα ακόμα σταθμό. Παιχνίδια εξουσίας αναμεσα στα πολιτικά κόμματα της Τζαμάικα, με τους αρχηγούς των συμμοριών, να στρατολογούν κόσμο και να προσφέρουν ρουσφέτια. Η πινακοθήκη των συμμετεχόντων στην απόπειρα δολοφονίας του τραγουδιστή, ένας είναι και το όνομα του δεν θα αναφερθεί πουθενά επί ματαίω, αγιοποιημένου στην μυθολογία της μοντέρνας Τζαμάικα, θα σχηματιστεί μέσα από σειρά διαπλεκόμενες ιστορίες. Παιδική κακοποίηση, φυλακή ομοφυλοφιλία και ομοφοβία, ενδοοικογενειακή βία και αστικοί μύθοι το χαρμάνι με το οποίο θα χτιστεί η απόπειρα δολοφονίας του τραγουδιστή. Όπλα και επαναστάτες που περνάνε από την Κούβα και την ΣΙΑ, διεφθαρμένοι αστυνομικοί και στρατιωτικοί, μια απόπειρα δολοφονίας που θα είναι το ξεκίνημα του αργού θανάτου για τον τραγουδιστή. Απώλεια, θάνατος, φυγή, η Νέα Υόρκη και η Τζαμαϊκανή που προσπαθεί να επιβιώσει. Ο θάνατος του τραγουδιστή από κακοήθεια και πίστη στη θρησκεία που τον αφήνει στο έλεος ενός σκληρού θεού.


Οι επίδοξοι δολοφόνοι, που θα εξοντωθούν από το ίδιο σύστημα αξιών που τους όπλισε για να μην μιλήσουν. Ανηλεές κυνηγητό, σε παραγκουπόλεις, δάση αλλά και αλλαγή εξουσίας, σε μια κοινωνία που κινείται αργά και νωχελικά στους ρυθμούς της καλοκαιρινής ραστώνης, αγγίζοντας τα όπλα που αντικαθιστούν τις κιθάρες στις φτωχογειτονιές των γκέτο. Μια Τζαμάικα, που λειτουργεί σαν σκακιέρα στον ψυχρό πόλεμο, στην κόντρα Η.Π.Α, Κούβας, ανάμεσα στους τοπικούς βαρώνους, με πιόνια την παρέα των επίδοξων δολοφόνων. Ένα βιβλίο βαρύ σαν το νταμπ, που σφυροκοπά τα αυτιά με ένταση στα μικρομάγαζα του γκέτο, καθώς οι λευκοί με τις πρόθυμες κοπέλες διασκεδάζουν με πλαστική ρέγκε στα ξενοδοχεία για ξένους και ο τραγουδιστής γίνεται ιδέα, με την μουισκή του να θυμίζει τον γεφυροποιό του παρελθόντος.

Ένα βιβλίο γραμμένο πάνω στους μουσικούς ρυθμους του νησιού, με τις παύσεις, τις κορυφώσεις και τα μέρη που θα χαθείς, όπως χανονται με την σειρά τους, οι κεντρικοί ήρωες, πιόνια σε ένα μεγαλύτερο παιχνίδι.
Διαβάστε το σύντομα, πριν η ταινία που ετοιμάζεται βασισμένη στο βιβλίο, βγει στις σκοτεινές αίθουσες και καταστρέψει την μαγεία της ανάγνωσης.

HOUSE OF LORDS- "New world-New eyes"

 HOUSE OF LORDS- "New world-New eyes"


HOL are one of those melodic heavy rock bands that fate didn't treat them right. They should have been enormous. They had the looks, the musicianship, the voice, the guitar player, the keyboard magician and more and above all the songs. Yet after the third album the downfall came, mostly because their slick sound became obsolete in the era of distorted guitars and low tuning. They didn't abandon the game and they are still here releasing new music. The good thing is they are still active. The thing that really matters is that they release music far above the descent. 
They have trimmed the fat of their sound and focus on the essentials of songwriting.Melodies, hooks and the JC voice that still crack the sky,without trying to touch them as he used to do. The new album is a welcome addition to their discography, keeping the flame alive. Sensitivity, melodies, hooks and some modern edge that really keeps the band revitalized and fresh to the new listener. The old ones like myself would be happy to listen over and over to some high quality pomp, AOR.
8

 

MASSIVE WAGONS- "House of noise"

MASSIVE WAGONS- "House of noise"



This bunch of rockers, was like a coronavirus in UkAa time bomb ready to explode and this time they did it for good. This album is a weapon of mass destruction. Hooks impressive as Mountain Rossmore. melodic lines addictive like pure Colombian Coke and the SONIC versatility of the album, the cherry on the pie, and what a cherry it is.
The heavy rock of the previous albums meets the Arena /stadium sound and an addictive sound that reminds me of the great days of STATUS QUO, SLADE and AC/DC all messed up with a good portion of pop sensibility. These guys bring a pure 70s feeling in the 00s with no sweat. An amalgam of sounds in the album, just makes more than easy, makes the listening compulsory and the repeat a necessity. Modern heavy rock with a great melodic twist with one eye at the bar and the other at the Olympus of modern heavy rock. Imagine MANIC STREET PREACHERS dare themselves to be a real rock band and not Ken Loach musical equity and you could have a good example, where these guys go. If you loved the early GUN albums but are also a heavy metal fan (ALMIGHTY etc) and like your AC DC watered down with pop thrilling melodies, check this album. This is a real testimony of a great band rising to the expectations.



8,5

Moby- Porcelain: Μια αυτοβιογραφία (Ροπή)

  Moby- Porcelain: Μια αυτοβιογραφία (Ροπή) Οι μ...

Δημοφιλή/ Popular